>

Proces JBP

Wdrażamy w organizacjach proces JBP

Proces JBP (Joint Business Planning) to kompleksowe podejście do budowania współpracy między partnerami biznesowymi, oparte na wspólnych celach, danych i planach działania. Nasze rozwiązania wspierają organizacje w analizie potencjału rynkowego, wyznaczaniu priorytetów i skutecznej realizacji strategii, zapewniając trwały wzrost i mierzalne rezultaty.

Narzędzia i zasoby potrzebne do przygotowania JBP
  • Po pierwsze rynek – czyli zrozumieć czego potrzebuje konsument, shopper, klient



i producent.

  • Zasoby - analiza narzędzi, po stronie producenta i klienta, które pozwalają odpowiedzieć na potrzeby rynku.

  • Matryca Produktowa i Pricing – zdefiniowanie wartości, roli, pozycji, siły, marżowości, potencjału Marki i produktów. Określenie pozycji na rynku i index vs. konkurencja



per marka i per SKU z uwzględnieniem Private Label.

  • Profil Klienta - określenie potencjału i potrzeb klienta, sposobu działania
    i kompetencji (sieci sprzedaż detalicznej, aptecznej, drogeryjnej, dystrybutora).

  • Business Case – weryfikacja i ewaluacja business case w trzech scenariuszach 



w oparciu analizę SWOT.

  • Planowanie – Action plan, czyli jak w oparciu o przygotowaną analizę wyznaczyć cele i określić działania w procesie przygotowania JBP dla klienta.

Pricing kluczowy element JBP
Czym jest matryca produktowa

Matryca jest zbiorem kluczowych informacji o produktach i marce, przedstawionym



w usystematyzowany sposób zawierający informacje o kategoryzacji, funkcji 



i pozycjonowaniu w kanałach sprzedaży.

Matryca pozwala wypracować listing, Point of Purchase, spójny plan szerokości kategorii z uwzględnieniem Private Label, pozycjonowania cenowego, aktywności promocyjnych. Pozwala wypracować mechanizmy promocyjne dla kategorii/ produktów /per klient. Zdefiniować potencjał produktu do aktywności cross kategorialnych i secondary placement oraz zbudowania bazy do category managementu i aktywności tailor made. 

Po co budujemy matrycę

Proces JBP między producentami a sieciami sprzedaży i dystrybutorami ma na celu nie tylko zwiększenie sprzedaży i optymalizację kosztów, ale również realizację precyzyjnie zdefiniowanych celów marketingowych, które wspierają budowanie marki, poprawiają doświadczenia zakupowe shoppera i zwiększają lojalność konsumenta.

Kluczowe Parametry to:

  • Wzmocnienie pozycji rynkowej marki.

  • Dostosowanie oferty do potrzeb konsumentów i shoppera w danym formacie sprzedaży.

  • Zwiększenie skłonności shoppera do zwiększania koszyka w procesie zakupowym.

  • Optymalizacja ścieżki zakupowej w oparciu o zachowania shoppera w procesie zakupowym.

  • Analiza danych sprzedażowych zbieranych przez sieci do personalizacji oferty produktowej.

Elementy matrycy

Opisanie zgodnie z kategoryzacją wszystkich SKU z oferty dedykowanych do danego kanału sprzedaży, z uwzględnieniem parametrów opakowania (np. kształt, gramaturę, ilość produktów lub inne wyróżniające go elementy). Rodzaj opakowania – standard, opakowanie promocyjne (wartość dodana w formie większej dawki lub ilości czy wielopak)

  • Rodzaj oferty - stała, sezonowa, okazjonalna, dedykowana (dla danej sieci lub kanału sprzedaży);

  • Rodzaj opakowania zbiorczego – transportowe, ekspozycyjne, dedykowane np. mix;

  • Cenę RSP regularną i promocyjną w danym kanale sprzedaży i formacie punktu sprzedaży;

  • Funkcje jaką ma pełnić Marka i produkty w danym kanale sprzedaży i sieci. Definiuje cztery podstawowe funkcje (uwzględnić dodatkowe specyficzne dla danego rynku lub produktu);

    1. Zwiększa ilość klientów – (Traffic builder). 

    2. Buduje wolumen sprzedaży – (Volume builder).

    3. Buduje marże – (Margin builder) .

    4. Buduje kompetencje sieci w danej kategorii produktowej - (Category value proposition/competence category). 

  • Lokalizacja podstawowa i promocyjna, secondary placement (jeżeli zakładamy);

  • Portret konsumenta i shoppera;

  • Odpowiednik w  private label klienta i index cenowy do naszego produktu;

  • Benchmark produktowy i index cenowy kluczowej konkurencji TOP 5;

  • Informacja o elastyczności cenowej i index pokazujący jak zwiększają się udziały rynkowe podczas promocji kosztem konkurencji, jeżeli dysponujemy takimi danymi, oraz jak wygląda przenikanie pomiędzy markami w trakcie promocji;

  • Marża procentowa i wartościowa klienta dla ceny regularnej i cen promocyjnych



z ostatnich 12 mc. wyliczona w oparciu o warunki handlowe (mogą być skumulowane);

  • Matryca marży - masa marży zrealizowana za 12 mc. przez klienta po SKU, ewentualnie może być podana po grupach asortymentowych (wartości przybliżone/kalkulacyjne).

Po co tworzyć Profil Kienta

Odpowiada na potrzebę uniwersalnej systematyzacji naszej wiedzy o kliencie, tego jak pracuje z naszą kategorią, jak definiuje swoich klientów/shopperów, jakich narzędzi komunikacji używa, czy i jak pracuje z shopperem.

Określenie zasad, według których w jednym miejscu zbierzemy całą wiedzę

i przedstawimy naszego klienta innym działom w firmie, aby efektywnie wykorzystać wszystkie dostępne zasoby, pozwalające korzystać z narzędzi jakie oferuje klient.

Profil Klienta ma nam ułatwić znalezienie wspólnych obszarów, w ramach których znalezienie synergii we współpracy z klientem będzie możliwe.

Zasoby potrzebne do przygotowania Profilu Klienta:

Rynek – jego potencjał i kierunki rozwoju.

Konsument – czego potrzebuje, i jak odpowiedzieć na jego potrzeby.

Klient – jak widzi swoje szanse i w jaki sposób odpowiada na potrzeby naszego konsumenta.

Konkurencja – jak odpowiada na potrzeby konsumenta, klienta i jak pracuje z schopperem.Retry

Profil klienta