Joint Business Planning - dlaczego Klient ma być zainteresowany jego wdrożeniem?

Joint Business Planning

Joint Business Planning

Joint Business Planning

1 paź 2025

Joint Business Planning (JBP) to proces będący elementem strategii biznesowej, w którym dwie lub więcej firm działają razem w celu opracowania planów biznesowych, które pozwolą na osiągnięcie wspólnych celów. Proces ten pozwala zdefiniować, zaplanować, iterować i rozwijać wspólny biznes.

W ramach JBP firmy współpracują ze sobą, aby opracować plany dotyczące sprzedaży, marketingu, dystrybucji, produkcji i innych działań biznesowych. Plany ten uwzględnią cele obu stron, a także szczegółowe kroki, jakie będą podejmowane, aby je zrealizować.

JBP pomaga firmom zwiększyć konkurencyjność, dzięki poprawie ich współpracy i koordynacji działań. Wymaga on jednak zaangażowania i zaufania obu stron, a także otwartości na wspólne cele i korzyści.

JBP jest szczególnie popularny w branżach, takich jak Retail, FMCG FOOD, FMCG NON FOOD, PHARMA, B2B i w branżach produkcyjnych (surowce, komponenty, opakowania, technologie) gdzie kooperacja między firmami może przynieść znaczne korzyści i oszczędności.

Proces funkcjonuje na podstawie zbudowanych scenariusz w oparciu o zwinne projektowanie.

Wprowadza fundamentalne zmiany w sposobie współpracy:

  • Więcej słuchania i zrozumienia po obu stronach

  • Zwiększone zaufanie

  • Zwiększona przejrzystość i uważność biznesu

  • Dzielenie się większą wiedzą i wspólne dopasowywanie planów

  • Współdzielenie odpowiedzialności i wspólne wyznaczanie celów

Taki sposób współpracy ma odzwierciedlenie w realizowanym proficie, wzroście efektywności i zyskowności przedsięwzięcia.

Dlaczego Klient ma być zainteresowany współpracą w oparciu o JBP?

Zgodnie z zasadą wzajemności - uwaga poświęconą zrozumieniu potrzeb klienta (np. poznanie jego wizji rozwoju kategorii w ramach biznesu) przekłada się̨ proporcjonalnie na chęć zapoznania się z naszymi pomysłami na wspólny rozwój i oczekiwaniami co do prowadzenia współpracy opartej na partnerstwie i szukaniu konsensusu.

Sam fakt prowadzenia projektu JBP otwiera przed klientem możliwość zrealizowania jego oczekiwań, w obszarach które w codziennej współpracy nie były możliwe do realizacji lub wykraczały poza kompetencje KAM – Kupiec.

Klienci bardzo często szukają mierzalnych lub personalnych benefitów. Trzeba być świadomym, że tym chętniej uczestniczą w projektach JBP im większą widzą możliwość uzyskania dodatkowych benefitów dla siebie lub gdy mają problem, który chcą przerzucić na dostawcę. Dlatego kluczowe jest przygotowanie procesu dopasowanego do danego klienta.

Biznes – czyli powód przygotowania JBP

Niezależnie od rodzaju działań prowadzonych w ramach procesu przygotowania JBP, jako cel nadrzędny w określonej perspektywie czasowej, powinniśmy uzyskać wzrost profitu w ramach zdefiniowanych parametrów

W celu określenia poziomu zwrotu z inwestycji (niezależnie czy mówimy o rynku zdefiniowanym terytorialnie, określonej kategorii produktów, zdefiniowanym kanale dystrybucji czy też konkretnym Kliencie), wskazane jest przygotowanie rachunku wyników i określenie progu rentowności w oparciu o uzyskane dane, czyli BEP. Właśnie w tym celu przygotowujemy P&L w ujęciu zarządczym co ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych.

Jeżeli prawidłowo zdefiniujemy wspólne oczekiwania w ramach obszarów biznesowych, jasno określimy efekt, czas realizacji, wymierny profit i parametry, to praca nad przygotowaniem JBP odbywać się będzie na płaszczyźnie merytorycznej, a nie roszczeniowej.

Punktem wyjścia do takiej współpracy jest zawsze rynek i określenie wspólnych możliwości rozwoju zgodnie z oczekiwaniami rynku poprzez inwestycje dające obu stronom zwrot w postaci zrealizowania zakładanych KPI.

Zaplanowanie rozwoju wspólnego biznesu z klientem i pokazanie mu realnych korzyści ułatwia przeprowadzenie procesu przygotowania i wdrożenia JBP.